AKO Informations Center

FAQ - Mekanisk klämventil

I motsats till pneumatiska slangventiler trycks manschetten på den mekaniska klämventilen inte ihop med tryckluft eller neutrala gaser/vätskor, utan genom ett mekaniskt system.

Fördelar: Genom öppningsflikarna har mekaniska klämventiler en fast anslutning med mekanismen så att klämventilmanschetten även efter längre stängningstider alltid återgår till utgångsläget och öppnar igen i hela tvärsnittet/diametern.

Mekaniska klämventiler lämpar sig betydligt bättre för reglering av flöde eller läge. De kan dessutom manövreras manuellt med handratt och utrustas individuellt med olika drivenheter.

Längden skiljer sig åt mellan olika serier. De mekaniska slangventilerna i serien RV finns i konstruktionslängder enligt DIN 3202 F5/F15, ASME B16 lång och/eller ISO5752 tabell 6. Konstruktionslängden på OV-klämventilerna regleras inte av någon standard.

De mekaniska klämventilernas stängningstider beror på den nominella bredden och drivenheten. I regel har elektriska ställdon mycket långsammare stängningstid än pneumatiska drivenheter. De pneumatiska drivenheternas stängningstider är med faktor 1,5–2 jämförbara med tiderna hos de pneumatiska slangventilerna. Kontakta vårt säljteam för specifik information.

Ja, de mekaniska klämventilerna finns med läget "Fail safe" i form av pneumatiska cylindrar som stänger med fjäderkraft.

De mekaniska klämventilerna i OV-serien används för tillämpningar i lågtrycksområdet och erbjuder ett utmärkt förhållande mellan pris och kvalitet. Dessutom är OV-ventilernas hus tillverkat i aluminium, vilket underlättar montering och sänker transportkostnaderna. För tillämpningar med högre driftstryck eller högre krav rekommenderas klämventilerna i RV-serien. Ytterligare en fördel är det stora variantutbudet. Vi har nämligen ett av marknadens största utbud av material och anslutningsmöjligheter.

Det finns inget allmängiltigt svar på denna fråga. Starka vibrationer kan leda till skador, särskilt om klämventilerna utsätts för stora påfrestningar. Kontakta vårt säljteam för mer information.

Ja, de mekaniska slangventilerna kan köras till valfritt mellanläge, företrädesvis med hjälp av en pneumatisk lägesregulator eller ett elektriskt ställdon med regleringsfunktion. Dessutom går det att köra till och ställa in fördefinierade mellanlägen med hjälp av en induktiv brytare.

OV-klämventiler med en nominell bredd upp till DN50 är utrustade med ett positionsstift. På begäran kan även ventiler med större nominell bredd utrustas med positionsstift.

Varje mekanisk klämventil har vissa fördelar och effektgränser, vilka ska anpassas till de rådande villkoren på användningsplatsen. Vår säljavdelning hjälper dig gärna att välja rätt.

En säker uppgift är -10 °C. Av erfarenhet vet vi dock att ventilerna fungerar utmärkt även i lägre temperaturer.

De mekaniska klämventilerna kan även användas vid lätt vakuum upp till 100–150 mbar. För tillämpningar med högre vakuum, kontakta vårt säljteam.

Manuella klämventiler används vid tillämpningar där en automatisering är onödig eftersom ventilerna sällan aktiveras. Ytterligare en fördel är den självdämpande spindeln som säkerställer att de förinställda mellanlägena inte ändras på grund av variationer i mediets tryck.

Cylindern kan trycksättas även på fjädersidan för att dämpa rörelsen.

Ja, i regel kan man utgå från detta. Undantag kan tänkas när anslutningen till manschettkompressorerna är avbruten, till exempel vid för stora påfrestningar på manschetterna och brott på öppningsflikarna.

Beroende på nominell bredd kan de mekaniska klämventilerna i OV-serien användas med upp till 5 bar driftstryck. De mekaniska klämventilerna i RV-serien finns i följande drifttrycksklasser: 6 bar, 10 bar, 16 bar, 25 bar och 40 bar.

AKO erbjuder lämpliga tillbehör för både pneumatiska och elektriska drivenheter med vilka man men hjälp av en ingångsströmsignal på 4–20 mA kan genomföra olika regleringsåtgärder.

Lägesregleringen stabiliserar öppningsgraden till ett specifikt procenttal med hjälp av en ingångsströmsignal och håller den stabil även vid ojämnt medietryck.

Vid elektromotoriska drivenheter sker inget lastbyte i denna regleringsvariant på grund av den självdämpande spindeln.

Vid flödesreglering anpassas ingångssignalen till respektive förändringar med hjälp av en överordnad flödesmätning för att stabilisera önskat flöde. Drivenheten utsätts för lastbytesspel och måste därför ha lämplig utformning.

Huset till de mekaniska klämventilerna i serien OV tillverkas i aluminium. Huset till de mekaniska klämventilerna i serien RV tillverkas i gråjärn, stål eller rostfritt stål.

Manschetterna till de mekaniska klämventilerna i serien OV tillverkas i naturgummi, EPDM, EPDM livsmedel, neopren eller nitril. Manschetterna till de mekaniska klämventilerna i serien RV tillverkas i naturgummi, naturgummi livsmedel, EPDM, EPDM livsmedel, nitril, butyl eller viton.

Lackeringen är en pulverlackering enligt vanlig industristandard. OV-slangventilerna är som standard lackerade i orange RAL 2009 och RV-slangventilerna i blå RAL 5002. Det finns inget särskilt datablad för lackeringen.

Ja, alla manschetter för mekaniska klämventiler kan bytas ut på plats utan specialverktyg. Monteringsanvisningar och monteringsvideor för alla ventiltyper finns på vår webbplats under rubriken Nedladdningar.

På de mekaniska klämventilerna är det endast elastomer-/gummimanschetten som kommer i kontakt med produkten i produktflödet. Därför räknas endast manschetten som verklig slitdel. På vår webbplats hittar du monteringsanvisningar på 12 olika språk och monteringsanvisningar online som visar i detalj hur du byter elastomer-/gummimanschetten på den mekaniska klämventilen.